skit bransch

Usch, fick min lönespec från september. Har ju bara jobbat för de som driver Orsa Hotell i september, fast jag har befunnit mig långt upp i skogen, närmare bestämmt Noppikoski.

I september hann jag bara jobba 68,5 timme, eftersom att jag gick hemma halva den månaden. Men iaf. Av dessa 68,5 timme så kommer jag få ut, efter skatt och alla andra avdrag ca 4400:- Känns verkligen jippi, NOT!
Varför kommer jag alltid tillbaka till den skit bransch år efter år? Det var nu i septemeber i år som jag jobbade inom det här första gången (för iår). Jag hade ju varit så duktig och hållt mig ifrån det. Men vad gör man inte för pengarna, eller ja.. de få pengarna man egentligen får ut?

Hela 2009 har jag istället jobbat inom vården, både som personlig assistent och vårdare i allmänhet! I slutet av dessa månader när man fick deras lönespec så kände man sig så jävla bortskämd! Jag fick ju över 100:- i timmen! Det var ett mirakel! Och OB tilläggen! Var ju dubbelt (eller ännu mer) så mycket bättre som inom Hotell och Resturang branschen.
Ändå så klagade Mora Kommuns anställda på deras löner och att dom var underbemanade..
Då har dom aldrig jobbat en stressig natt i en bar då dom får ca 110:-/ timmen (innan skatten), och ska då också behöva ta så jävla mycket skit från fulla och odrägliga människor. Dom behöver inte heller riskera att få en klapp på röven när de dukar av maten från ett bord av en något berusad kille som ska visa sig tuff inför kamraterna.  
En bra kväll i baren säljer vi för 50 000 kr, förstår ni hur många öl och drinkar det är på bara ca 3 effektiva timmar? Och då står vi max tre st i baren! Då kan vi börja snacka om underbemanade. Och ändå måste vi hålla god min och ordning i baren. Vi måste också ha den kompetensen att kunna neka folk om dom är för berusade och vi måste kunna ta skiten av dom nekande, när dom blir förbannade och bara skriker åt oss både det ena och det andra fula ordet.

Det är inte det att jag känner något agg mot dom som inte förstår, men det är de att jag tror inte att dom som jobbar inom vården, (som jag gjorde hela sommaren), vet egentligen vad stress är. Man kan inte ha det stressigt på ett gruppboende där det bor 4-6 st. Och man nästan alltid är minst 2-3 st i personalen.

Jag blev inkastad av min kära mamma inom den här branschen när jag var 15 år gammal, då jobbade jag första gången en hel sommar. Hela sommarlovet.
Mamma har varit egenföretagare så länge jag kommer ihåg, och om hon inte har ägt något eget så har hon jobbat inom resturangbraschen iaf. På så sätt är jag som uppväxt med servicemind, att bära tallrikar, diska och allt annat som hör detta till.
Men vi som jobbar inom det här yrket säger att det är som en förbannelse, om man en gång har kommit in i det och vissat att man kan sin sak så kommer man fan aldrig ifrån det.
Se som min mamma, hon har jobbat som servitris sen hon var 16-17, och nu är hon snart 42 och jobbar som det fortfarande. Fast hon har haft några tappra försök att komma ifrån det..

Det jag vill komma fram till är att, varför har vi stackars servitriser/servitörer/bartender osv så himla dåligt betalt när vi får stå ut med allt som resturangbranschen har att komma med?

Te.x i sommras när jag var hos barnmorskan och skrev in mig så jobbade jag för Mora Kommun inom vården. Då lät de som om jag skulle kunna få havandeskapspenning så att jag skulle kunna vara hemma de två sista månaderna. Eftersom att vården innehöll lyft som inte är bra för en gravid kvinna. Visst det kan jag hålla med om, MEN så fort vi ska lyfta något inom vården, te.x en passient som behöver hjälp att gå ur sängen på mornarna har vi ALLTID hjälpmedel, bla i form av en lift. 
Men nu när jag började jobba inom Hotell och Resturang verkar det inte alls vara lika lätt för mig att få havandeskapspenning och få vara hemma de sista månaderna. För de anses inte som ett tungt arbete. Hallå? Hur många backar med läsk och öl för vi lov att bära? Det är inte ens säkert att vi kan ta rast på en hel dag, inte ens säkert att vi kan gå på toaletten när vi vill. För är det fullt med folk så är det OMÖJLIGT för oss att smita i väg en kort stund. Jobbet är stressigt och hur bra är det för "krabaten" där inne? Nej, försäkringskassan. Tycker ni kan börja tänka om!

I kollektivavtalet finns de minimilöner som de flesta resturanger följer, såklart.

Ungdomslöner för dig under 20 år:

under 17år: 66,10:-/timmen
17 år: 73,90:-/timmen
18 år: 77,80:-/timmen
19 år: 85,70:-/timmen

När man sedan har passerat den magiska åldern 20 så höjs lönerna en liten del.. Detta beror på hur lång arbetslivserfarenhet man har osv. Men är det rättvist? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0